May 21, 2025

Bak hyp og støy, hvor står vi med AI?

Bak hyp og støy, hvor står vi med AI?

Bak hyp og støy, hvor står vi med AI?

Elin Hauge avdekker kunstig intelligens som en naturlig evolusjon av digital transformasjon – ikke magi. Ledere som forstår faktiske muligheter oppnår strategiske fordeler.

Elin Hauge avdekker kunstig intelligens som en naturlig evolusjon av digital transformasjon – ikke magi. Ledere som forstår faktiske muligheter oppnår strategiske fordeler.

Elin Hauge avdekker kunstig intelligens som en naturlig evolusjon av digital transformasjon – ikke magi. Ledere som forstår faktiske muligheter oppnår strategiske fordeler.

Hypen og støyen rundt generativ kunstig intelligens (AI) har de siste tre årene intensivert seg på ukentlig basis. Markedet begynner å bli lei av uinfridde løfter og den science fiction-lignende jakten på kunstig generell intelligens (AGI). Ledere og beslutningstakere strever med å forstå den virkelige verdien, og om det i det hele tatt finnes noen reell verdi å hente fra kunstig intelligens.

Under andre verdenskrig brukte britiske styrker statistikk og matematisk modellering for å optimalisere logistikk – en disiplin kalt operasjonsanalyse. Denne omfatter matematiske metoder for optimalisering av forsyningskjeder, regelbaserte systemer og analytisk beslutningstaking. Matematikken ligner i stor grad dagens kunstige intelligens. Hovedforskjellen er at dagens AI baseres på maskinlæring og dype nevrale nettverk, noe som er mulig takket være massiv datakraft og store mengder treningsdata – strukturerte data, tekst, lyd og bilder.

Fra Big Data til et tiår med digital transformasjon

For 15-20 år siden investerte mange selskaper stort i big data og datavarehus. Verdien kom langsommere enn konsulentene lovet, men la grunnlaget for det påfølgende tiårets digitale transformasjon. Se deg rundt nå: dagens tenåringer kan ikke forestille seg en verden uten smarttelefoner, forstår ikke lineær-TV, og har aldri sett et kompaktkamera. De færreste har besøkt en bankfilial på 25 år, de fleste irriterer seg over papirfakturaer, og fullfører selvangivelsen med raske verifiseringer av automatiserte rapporter. Den digitale transformasjonens effekter er allestedsnærværende.

Når vi ser tilbake på hva vi har oppnådd med digital transformasjon, er vi nå i en fase hvor vi har digitale data, datakraft, digitale prosesser og matematiske verktøy og metoder. Det gir mening å bruke matematiske algoritmer og programvareutvikling for å bedre forstå og forme dataene og de digitale prosessene våre, og for å innovere, optimalisere og automatisere for å oppnå bedre produkter og tjenester. Dette åpner også opp helt nye måter å arbeide med og forstå digitale representasjoner av enhver ressurs, inkludert generering av resultater gjennom generativ AI.

Hvorfor AI føles som magi, men ikke er det

For de fleste mennesker er imidlertid algoritmenes rolle, spesielt når de anvendes på språk, hinsides forståelse. Og når noe er utenfor forståelse, tilskriver vi det en slags guddommelig kraft. Mennesker har alltid vendt seg til det guddommelige som forklaringsmodell når særegenhetene i verden har vært utenfor vår menneskelige forståelse, og vi gjør det igjen med kunstig intelligens.

Ved å skjære gjennom hypen og omfavne AI for hva det virkelig er, nemlig en kraftfull evolusjon av digital transformasjon forankret i data og matematikk, kan ledere åpne opp enorme muligheter. Ledere som tar den disiplinerte ruten gjennom å lære om de faktiske mulighetene og begrensningene i matematikk og programvare, vil kunne låse opp langsiktig strategisk omveltning. De som lykkes med å ta neste steg i digital transformasjon, vil være i stand til å strategisk optimalisere drift, skape ny verdi og bygge en mer intelligent og bærekraftig fremtid, langt utover de flyktige løftene om raske gevinster.

Hvordan ledere kan bevege seg forbi hypen

Når du vurderer det sanne potensialet til AI innenfor din kontekst og navigerer både muligheter og risikoer, spør deg selv:

  • Hvordan skiller din organisasjon for øyeblikket mellom AI-hype og dens pragmatiske problemløsningsapplikasjoner?

  • Utover spesifikke generative teknologier som ChatGPT, Copilot eller Gemini, hvilken grunnleggende forståelse av data, digitale prosesser og matematiske verktøy trenger ledergruppen din for å ha sterk langsiktig suksess?

  • Ser du på AI som en kortsiktig trend eller som det naturlige neste steget i digital transformasjon som krever strategisk disiplinert investering?

For å lykkes med å gå fra hype til meningsfull langsiktig endring kreves det mer enn bare å eksperimentere med de nyeste verktøyene. Det krever en vilje til å engasjere seg, i alle deler av organisasjonen, med styret og ledere som pådrivere, der AI er en del av den bredere digitale transformasjonen, med alle dens muligheter og risikoer.

For mer innsikt om AI-strategi fra Elin Hauge, kan du følge hennes nyhetsbrev "Where Do We Go From Here?" på elinhauge.no.

Vi holder til i Melbye House

A Board AS
co/Melbye House
Akersgata 16
0158 Oslo

Org.nr. 925 195 367

Telefon: +47 915 18 077
E-post: hei@aboard.no

Personvernerklæring


© 2025 A Board AS. Alle rettigheter forbeholdt.

Vi holder til i Melbye House

A Board AS
co/Melbye House
Akersgata 16
0158 Oslo

Org.nr. 925 195 367

Telefon: +47 915 18 077
E-post: hei@aboard.no


Personvernerklæring

© 2025 A Board AS. Alle rettigheter forbeholdt.

Vi holder til i Melbye House

A Board AS
co/Melbye House
Akersgata 16
0158 Oslo

Org.nr. 925 195 367

Telefon: +47 915 18 077
E-post: hei@aboard.no


Personvernerklæring

© 2025 A Board AS. Alle rettigheter forbeholdt.